| 4 decembrie 2015

Sensul sarbatorii. Crestini intr-o lume secularizata (4.12.2015)

    Asociatia ortodoxa “Calea Mantuirii” continua seria conferintelor intitulate “ Serile duhovnicesti de la Catedrala Veche”. Invitatul celei de-a patra editii, cea din 29 noiembrie, a fost parintele prof. univ. dr. Cristinel Ioja, preot slujitor al Parohiei Ortodoxe Arad-Centru, care a prezentat crediciosilor prezenti o expunere cu tema “ Sensul sarbatorii. Crestini intr-o lume secularizata”.

   La inceputul conferintei, parintele paroh Traian Micoroi a prezentat activitatea laborioasa a parintelui profesor Ioja, atat in domeniul universitar, cat si al cercetarii teologice. Acesta este profesor universitar doctor in cadrul Facultatii de Teologie Ortodoxa “Ilarion.V.Felea”, predand disciplinele Teologie Dogmatică, Teologie Fundamentala, Misiologie si Ecumenism. Din 2012, parintele Ioja este si presedintele Senatului Universitatii Aurel Vlaicu din Arad. In domeniul cercetarii teologice, parintele profesor se remarca prin scrierea mai multor carti ca si autor unic sau co-autor, publicarea a numeroase studii si articole in volume si reviste de specialitate, participarea ca autor de referate la simpozioane si manifestari teologice. Nu in ultimul rand, publicarea importantei lucrari “Ratiune si mistica in Teologia Ortodoxa”, acesta fiind si teza dansului de doctorat.

   In contextul lumii secularizate de azi, care se indeparteaza de Dumnezeu, este important cum ne raportam la intelegerea cat mai profunda a sarbatorii. Prima parte a conferintei s-a axat pe stabilirea unui context pentru intelegerea rolului sarbatorii la crestini, in lumea de astazi. Si anume s-a pornit de la conturarea unei descrieri a crestinilor, parafrazand o scrisoare neautentificata, catre Diogned, datata din sec. II d.Hr. Aici se spune ca “Crestinii nu se diferentiaza de ceilalti oameni nici prin teritoriu, nici prin limba, nici prin obiceiuri de viata…Traiesc in trup, dar nu conform trupului. Isi petrec viata pe pamant, dar cetatenia lor este cea din cer…Intr-un cuvant, crestinii sunt in lume ceea ce este sufletul in trup. Sufletul se afla in toate madularele trupului si crestinii sunt raspanditi in orasele lumii. Sufletul locuieste în trup, dar nu provine din trup.” Raspunsul la intrebarea “Cine sunt crestinii si cine suntem noi?” nu il dam din punct de vedere filosofic sau stiintific, ci il dam pe baza revelatiei, a ceea ce ne-a descoperit Dumnezeu. Crestinii sunt framantatura lumii, lumina lumii si sarea pamantului, ceva fara de care lumea nu se poate ridica din moarte si din pacat. Menirea crestinilor este desavarsirea lumii, pentru ca in ei este salasluita Sfanta Treime si au aceasta putere prin puterea lui Iisus Hristos.

   Omul este orientat sa fie o fiinta cultica, pentru ca are un dor structural, o orientare spre ceva dincolo de el. Pentru a-si implini dorul, omul se poate orienta spre inalt, spre sfintenie, sau se poate orienta spre cele din jos, spre idolatrie, cum au fost ca exemplu religiile pagane. Implinirea acestui dor structural se manifesta la om prin trairea sarbatorii, ca si act de cult. Crestinii au o orientare spre ceea ce va veni, spre cautarea sacrului, avand o “ nostalgie a Paradisului”, cum spunea Nichifor Crainic. Culmea si implinirea cultului la crestini este reprezentata de Iisus Hristos, ca Persoana, prin Care acestia primesc mantuirea, ca si destinatie finala a cautarii sacrului.

   In sarbatoare sunt prezente modificari ale cotidianului, astfel ca trupul, timpul si spatiul se transfigureaza. Trupul se elibereaza de patimi, prin marturisirea si iertarea acestora. Timpul se deschide spre vesnicie, prin Sfanta Liturghie ce se savarseste in acea zi. Timpul Liturghiei este unul care nu poate fi supus mortii si stricaciunii, ci este un timp spre Dumnezeu. Spatiul este sfintit prin coborarea permanenta a Duhului Sfant. Biserica este un centru cosmic in sarbatoare, pentru ca aici Il avem pe Pantocrator, pe Iisus Hristos Cel Atotputernic. Sarbatoarea in crestinism devine spatiu si timp al revelatiei, pentru ca suntem contemporani cu toti martirii, patriarhii, sfintii pomeniti, care au experimentat prezenta lui Dumnezeu in istorie. In sarbatoare, experimentam timpul si spatiul inaltarii si coborarii lui Hristos, pentru ca noi, oamenii, sa ne inaltam , prin curatarea de patimi.

   Parintele profesor Ioja a continuat apoi sa vorbeasca despre caracteristicile sarbatorii in crestinism si la ce suntem chemati noi sa implinim. In primul rand suntem chemati sa marturisim credinta in iubire, asa cum spunem si in Crez , “sa ne iubim unii pe altii, ca intr-un gand sa marturisim” Sfanta Treime. Treime care este nedespartita, asa cum si noi suntem indemnati sa fim nedespartiti de semenii nostri. Apoi, crestinii trebuie sa-si manifeste iubirea, atat in planul vertical, spre Dumnezeu, cat si in cel orizontal, al fratiei. O alta caracteristica a sarbatorii este disponibilitatea spre jertfa. Sfantul Chiril al Alexandriei spunea ca la Tatal nu putem intra decat in stare de jertfa. Unitatea si iubirea din jurul altarului ne pot conduce la aceasta stare de jertfa, care se poate manifesta si prin actele filantropice catre semeni, atat in plan individual, cat si in planul Bisericii. In fine, crestinul trebuie sa-si asume drumul sfinteniei in bucurie, traind sarbatoarea cu sentimente de bucurie duhovniceasca, asa cum spun si cantarile din noaptea Invierii sau de la Pasti. 

   Pe scurt, sarbatoarea inseamna unire, participare si transfigurare. Dumnezeu are initiativa sarbatorii si ne invita si pe noi sa participam la Cina.

   In ultima parte a conferintei, parintele Ioja a adus in discutie deturnarea si mistificarea sensului sarbatorii in lumea secularizata de azi, in lumea post-moderna. Astfel, sarbatoarea este vazuta ca divertisment, ca un eveniment desacralizat, unde accentul se pune pe elemente auxiliare, obiceiuri impamantenite in lume. De exmplu, Craciunul ajunge sa insemne azi impodobirea bradului, a casei si orasului cu lumini, pregatiri pentru marele festin culinar. Pe cand in sens crestinesc, sarbatoarea inseamna invitarea la Cina si integrarea cu Cel Care ne-a invitat, pe Care Il gustam si ne impartasim cu El in perioada postului, care precede sarbatoarea.

   Aceste mutatii in intelegerea esentei unei sarbatori produc unele consecinte. Una dintre acestea este lipsa comunicarii, deoarece omul nu mai participa la cuminecare si astfel nu mai este intr-o unitate cu Iisus Hristos, nu mai participa la aceeasi paine si la acelasi potir cu alti oameni. O alta consecinta este lipsa de timp, golirea timpului de eternitate, pentru ca s-a pierdut timpul axului sacru – Iisus Hristos. Apoi, o alta consecinta este insingurarea omului, lipsit de unirea cu Dumnezeu si de fratia celorlalti.

   Ce putem sa facem , ca si crestini din lumea actuala, pentru a ne bucura cat mai adevarat de sarbatoare ? Un prim pas important ar fi asumarea duhului sarbatorii. Apoi sa invatam iubirea lui Dumnezeu; sa iubim si sa speram; sa ne bucuram in duhul sarbatorii.

   In final, a fost initiat un dialog cu cei prezenti pe marginea temei prezentate, moment care a relevat un interes real din partea celor prezenti. O parte din parintii preoti prezenti la conferinta au adus cateva completari , prin punctarea altor aspecte interesante. Parintele paroh Traian Micoroi a evidentiat grija pe care o are Dumnezeu fata de noi prin instituirea sarbatorilor si Care ne indeamna si la osteneala si la bucurie. Parintele Teodor Pavel a remarcat ca in zilele noastre datinile locale, partile mercantile sunt aratate acum in mass-media ca fiind sensul sarbatotorilor, insa acestea sunt doar niste elemente auxiliare, nu sunt sensul adevarat. Parintele profesor Filip Albu a sugerat ca sa intelegem toate zilele noastre ca o sarbatoare si sa le inchinam lui Dumnezeu. De asemenea, si alti credinciosi din sala au mai adresat o serie de intrebari parintelui Cristinel Ioja, pentru o intelegere duhovniceasca deplina a celor prezentate.

   Speram ca atat subiectul prezentat in aceasta seara, cat si modul in care a fost expus de catre parintele profesor Cristinel Ioja au fost de folos celor prezenti, spre imbogatire duhovniceasca. Urmatoarea intalnire din cadrul “Serilor duhovnicesti” va avea loc la sfarsitul lunii ianuarie, pentru ca luna decembrie este dedicata altor proiecte de catre asociatia “Calea mantuirii” – activitate filantropica si activitati dedicate copiilor, iar credinciosii sunt si acestia dedicati pregatirii in familie a sarbatorilor din aceasta perioada.

Galerie foto