Seria conferințelor intitulate “ Serile duhovnicești de la Catedrala Veche” a continuat vineri, 23 februarie 2018, cu ediția a XXIV-a. Invitatul acestei seri a fost părintele conf. univ. dr. Lucian Farcașiu, care a prezentat credicioșilor prezenți o expunere și popunere de dialog cu tema “ Perioada Triodului – vreme a pocăinței și a Mărturisirii”.
Părintele Lucian Farcașiu a ales tema discuției pornind de la perioada specială în care ne aflăm, perioada Triodului și a Postului Mare. Postul cel Mare este văzut , în mod excepțional, ca vreme de pocăință, de introspecție și de vedere a vieții noastre și de îndreptare a cugetului inimii noastre către Dumnezeu. Triodul este cartea de cult care se folosește la strană în perioada Postului Mare, începând de la Duminica vameșului și a fariseului și până la Sâmbătă cea Mare. Nu este o simplă carte de cult, ci este un îndrumar duhovnicesc pentru credincioși, care găsesc în aceste imne foarte multe povățuiri, direcții de viețuire, care îi învață cum trebuie să se raporteze și să privească vremea Postului.
Vremea Postului Mare ne atrage atenția că stăm sub aspectul păcatului în viața noastră, iar în textele Triodului se subliniază că prin păcat se strică omul și natura. În percepția creștin-ortodoxă, viziunea asupra derulării existenței noastre este că aceasta se află sub imperiul păcatului, dar pe care trebuie să-l depsim în Iisus Hristos, Care să ne devină călăuză și îndrumar în această petrecere a vieții noastre , până la starea de desăvârșire dinspre sfârșit. Conștiința păcătoșeniei, a căderii naște în inima noastră ideea pocăinței. Triodul ne cheamă la pocăință, la schimbarea dorinței noastre, la întoarcerea vieții noastre de la păcat înspre viața cea nouă în Iisus Hristos.
Postul cel Mare este numit vreme a pocăinței și depotrivă și vreme a înfrânării. Faptul că postim în această perioadă de la anumite alimente trimite și la abținerea noastră de la săvârșirea unor păcate, postim ca să omorâm firea cea păcătoasă din omul cel vechi. Pocăința este numită în Triod împărăteasă a virtuților, cea mai de seamă între toate virtuțile, pe care trebuie să o dobândim, să ne hotărâm să o întrupăm în viața noastră și să ne înnoim existența. Această temă a pocăinței este reliefată în cele două duminici care debutează perioada Triodului. Duminica lui Zaheu, care este chiar înaintea perioadei Triodului, propune tema pocăinței , iar cea de-a doua duminică o amplifică -Duminica vameșului și fariseului. Prima duminică propune dorința de a ne pocăi, iar apoi Postul Mare propune modul în care să facem această schimbare.
Pocăința se continuă apoi cu mărturisirea stării de păcătoșenie, prin spovedania sinceră și completă în fața lui Hristos, Care îl are ca martor în fața noastră pe părintele duhovnic. Mărturisirea este văzută atât ca Sfântă Taină – cea a Spovedaniei, cât și mărturisirea lui Dumnezeu, cu Care ne întâlnim și cu Care avem o experiență directă și mai specială, în această perioadă. Pentru a ne înscrie pe calea desăvârșirii, trebuie să avem apoi dorința de a păstra această stare de curăție dobândită în urma Mărturisirii, această viață nouă în Iisus Hristos. Sfinții Părinți chiar privesc Mărturisirea, Spovedania ca pe un al doilea Botez.
Părintele Lucian Farcașiu a concluzionat că pocăința pe care o dezvoltă cartea Triodului nu este altceva decât schimbarea firii noastre. Postul Mare, perioada Triodului își propune să schimbe dimensiunea existenței noastre din cea a omului căzut, aflat în stare de păcătoșenie în dimensiunea omului nou, cel care se angajează și Îi slujește lui Dumnezeu.