Marți | 3 noiembrie 2015

Cuvantul si valoarea acestuia pentru lumea de azi (3.11.2015)

   Vineri, 30 octombrie, a avut loc o noua intalnire din cadrul “Serilor duhovnicesti de la Catedrala Veche”. A fost cea de-a treia intalnire din aceasta serie initiata de Asociatia parohiala “Calea Mantuirii”, serie care se doreste a fi repetata in fiecare ultima zi de vineri ale lunilor urmatoare, in principiu. Organizarea acestor conferinte este inteleasa si ca un act de cinstire a evenimentului implinirii a 150 de ani de la tarnosirea Catedralei Vechi (1865-2015), dar si in contextul anului omagial al misiunii parohiei, cum este declarat anul in curs.

   Parintele Teodor Pavel a sustinut prezenta conferinta, propunand spre ascultare , dar si dezbatere, o tema interesanta: Cuvantul si valoarea acestuia pentru lumea de azi. Parintele prof. dr. Ioan Tulcan a facut o scurta introducere a evenimentului si a parintelui Pavel, de altfel familiar credinciosilor participanti, fiind unul dintre slujitorii Parohiei Arad-Centru.

   Mai intai, parintele Pavel a prezentat formele pe care cuvantul le-a imbracat, ca si vehicul al comunicarii, din trecut si pana azi. Pornind de la tacere, care este si aceasta o forma de comunicare, apoi trecand la cuvantul-gest, cuvantul verbalizat, transmis in forma orala , pana la cuvantul scris, atat in forma clasica - carti, tiparituri, cat si in cea moderna – cuvantul scris in mediile virtuale. Nu se putea trece si peste cuvantul exprimat prin imagini si simboluri, o modalitate aleasa si de Mantuitorul nostru, Iisus Hristos, pentru a comunica inavaturile Sale prin pildele si simbolurile evanghelice.

   Pe masura ce trece timpul, se poate observa a diluare a importantei folosirii cuvantului. In trecut, cuvantul era pretuit, oamenii isi respectau cuvantul dat si nu aveau nevoie de alte forme de parafare a intelegerii dintre ei. In societatea de azi ,insa, se poate constata existenta unei “betii de cuvinte”, acestea devenind instrumente de minciuna si manipulare, situatie care se manifesta atat in mediul real al relatiilor dintre oameni, dar care patrunde si in mediul virtual, unde mai profita si de protectia anonimatului.

   Parintele Pavel s-a referit apoi la sensul cuvantului si relatia acestuia cu adevarul. Astfel, fiecare cuvant are un sens propriu, iar daca ii percepem mesajul corect – cuvantul ne este folositor. In cuvant trebuie sa se reflecte adevarul, atat ca informatie oferita la modul obiectiv si corect, cat si Adevarul ca taina, revelat de Iisus Hristos. Sfantul Apostol Pavel , in epistola catre Efeseni spunea “Pentru aceea, lepadand minciuna, graiti adevarul fiecare cu aproapele sau”. Insa relatia aceasta intre cuvant si taina, intre cuvant si Adevar s-a diluat in societatea apuseana secularizata, de azi, astfel ca multe cuvinte sunt golite de inteles. Noul cetatean european, fiind ajutat si de legi pe masura, a ajuns sa perverteasca sensul cuvantului. Acesta nu mai e responsabil de procesul duhovnicesc important in desavarsirea omului, si anume de relatia stransa dintre gand, constiinta – cuvant – faptuire. Acum se foloseste cuvantul “relatie” pentru ceea ce inseamna de fapt desfrau, “eutanasie” pentru ceea ce inseamna ucidere, iar exemplele pot continua. Un alt exemplu de diluare a sensului cuvantului, chiar si printre cei credinciosi, este faptul ca cei mai multi isi spovedesc faptele, mai putini isi spovedesc cuvintele spuse (barfele, glumele), iar gandurile – probabil si mai putini.

   S-a subliniat si forta pe care o are cuvantul si care poate sa fie atat pozitiva, cat si negativa. Sfantul Ioan de Kronstadt evoca forta pozitiva a cuvantului , spunand ca “omul nu moare nicicand cu cuvantul; el ramane nemuritor prin cuvant, vorbeste si dupa moarte”. Forta pozitiva rezulta din faptul ca in cuvant este Adevarul. Iisus Hristos este Cuvantul – Adevar si Cuvantul infaptuit. Nu exista discrepanta intre ceea ce spune si ceea ce face Dumnezeu, poti avea incredere deplina ca acel cuvant se va infaptui si ca nu poate fi alterat. Dar acest lucru ne face sa fim responsabili fata de cuvant, pentru ca acesta este de la Dumnezeu. E nevoie de o asceza a graiului, pentru ca toate cuvintele folosite in desert vor fi judecate. De asta ne si rugam in Psalmi “Pune Doamne, straja gurii mele si usa de ingradire, imprejurul buzelor mele. “

   O modalitate prin care si noi,oamenii, putem sa ne impartasim cu Hristos-Cuvantul este chiar Sfanta Liturghie, slujba centrala a cultului crestin ortodox. La inceputul acesteia , ne hranim cu cuvantul lui Dumnezeu, iar apoi ajungem sa ne hranim cu insusi Izvorul Cuvantului., Iisus Hristos. Astfel, importanta Sfintei Liturghii este esentiala pentru impartasirea noastra cu Adevarul. De asemena, Sfanta Liturghie cuprinde toate manifestarile cuvantului – prin imaginile, prin cantarile si prin gesturile sau simbolurile pe care le foloseste.

   Forta negativa a cuvintelor se dezvaluie atunci cand intervine pacatul, iar omul altereaza sensul cuvintelor. Clevetirea , vorbirea de rau afecteaza sufletul omului.

   Doua concluzii a evidentiat parintele Pavel, la sfarsitul prelegerii sale. Prima este accea ca limbajul crestinului trebuie sa fie o continua liturghisie lui Dumnezeu si semenilor, urmand indemnul Sfantului Apostol Pavel adresat efesenilor : “Vorbiti intre voi in psalmi si in laude si in cantari duhovnicesti, laudand şi cantand Domnului, in inimile voastre.” A doua concluzie este sa fim constienti de puterea mare a cuvantului, pozitiva sau negativa. Sa vorbim astfel cu folos, chiar mai rar, altfel avem mai putin timp sa ne gandim la mantuirea sufletului.

   Intalnirea s-a incheiat printr-un dialog cu cei din sala, parintele Pavel raspunzand intrebarilor venite de la credinciosi, dar si invitand ceilalti preoti prezenti sa aduca completari, pentru o mai buna intelegere a temei. Pe scurt, merita punctate cateva interventii. Astfel parintele paroh Traian Micoroi a rememorat o intamplare din vremea studentiei, petrecuta la o vizita la Sihastria, la marele duhovnic, parintele Cleopa. Asteptand cu mare interes un cuvant de invatatura elaborat din partea acestuia, parintele Cleopa a adresat multimii prezente doar un scurt cuvant: “Minca-v-ar raiul !”, dar care cuprinde esenta intregului urcus duhovnicesc din Ortodoxie. Apoi, parintele prof. dr. Cristinel Ioja a subliniat ca noi suntem cuvinte in Cuvantul, suntem cuvinte rationale in Cuvantul lui Dumnezeu, asa cum spunea si parintele Dumitru Staniloae. In fine, parintele protopop Flavius Petcut a vorbit despre cum trebuie sa ne pregatim pentru primirea Cuvantului: daca suntem deschisi si pregatiti sa primim raul, atunci il primim; daca ne pregatim sa primi binele si Cuvantul, atunci asa il primim si ne impartasim de acesta.

   Avem nadejdea ca si aceasta intalnire a fost un ajutor pentru credinciosi prezenti de a cunoaste si aprofunda mai bine frumusetile credintei ortodoxe. De asemenea, nadajduim la o prezenta mai numeroasa la intalnirile viitoare, pentru ca temele ce vor fi aduse in discutie sunt spre folosul credinciosilor, iar felul in care sunt expuse este pe intelesul tuturor.

Galerie foto