Marți | 5 iunie 2018

„Dialogul dintre știință și teologie. Creația”

Activitate cu tinerii la Colegiul Pedagogic

Marți, 5 iunie 2018 începând cu orele 14, a avut loc o activitate cu tinerii, în sala festivă de la Colegiul pedagogic „Dimitrie Țichindeal”, Arad, la care Părintele Protopop Flavius Petcuț de la Parohia Arad Centru, a purtat un dialog interactiv cu elevi din clasele de gimnaziu și liceu de la colegiu.

Tema abordată, „Dialogul dintre știință și teologie. Creația” este de mare interes și actualitate.

Activitatea a început cu o provocare: „Să gândim și să ne gândim”. Provocarea aceasta vine pentru că în lumea de astăzi foarte adesea suntem ispitiți să luăm lucrurile așa cum ne sunt prezentate.  

Din dialogul ce au urmat, dintre părintele Flavius Petcuț și elevii prezenți, s-a încercat să se răspundă la întrebările: Unde este întâlnirea dintre știință și religie? Care este adevărul? Este cel al științei sau cel al religie? Cum trebuie să ne raportăm la una și la cealaltă.

Religia și știința se întâlnesc într-un punct, care este credința. De la aceasta pleca ambele cu diferența că omul religios recunoaște că tot ce fundamentează se bazează pe credință, pe când omul de știință în genere nu recunoaște acest lucru spunând că totul trebuie să se datoreze exclusiv cercetării științifice.

Care sunt limitele cercetării? În răspunsul la această întrebare s-a pornit de la creație, cunoașterea acesteia și a autorului ei. Împreună cu răspunsurile elevilor s-a făcut o paralelă între ce susține religia despre creație și om și ce spune știința. Utilizând metoda logică s-a explicat că BigBang-ul se bazează pe preexistența materiei sau pe începutul acesteia din nimic. Aceasta conduce la o credință în „nimic”, care poate exploda și genera materie. Pe de cealaltă parte creaționismul explică  existența lumii prin Dumnezeu care știu că există, știu că a creat toate, nu știu cum a apărut Dumnezeu, el fiind din veșnicie. Un om de știință sincer nu va  putea să explice și să spună cum a apărut nimic și cum acesta a explodat și a generat universul. Așadar știința și religia se întâlnesc în credință. Unii cred în Dumnezeu alții în „nimic”.

Părintele a explicat apoi ce înseamnă că „Ori ce ideologie este o antropologie”. Ceea ce crezi tu despre tine însuți determină modul în care te raportezi la lume, la oameni, la existență, la viață, la fapte, la alegeri.

Ce este omul? Mark Twain a spus despre om că „Omul este singurul animal care roșește sau ar trebui să roșească”. O definiție pesimistă a omului se descoperă dacă avem în vedere oamenii care au făcut fapte abominabile, au provocat războaie, ucideri și genocide. O altă definiție a omului ca cel care stă în dialog cu oamenii, cu Dumnezeu și îngerii. Spune-mi cu cine te însoțești ca să-ți spun cine ești! Dacă te însoțești cu îngerii buni ai gânduri bune, dacă te însoțești cu oamenii buni faci lucruri frumoase. Dacă te însoțești cu îngerii răi, cu oameni răi și păcătoși atunci începi să faci ce fac aceștia. De aceea ceea ce te stăpânește te și biruiește.

Elevii au fost mai apoi întrebați cum se definesc ei cu se văd ei și care ar fi cea mai acceptabilă ipoteză de lucru când te întrebi cum a apărut universul și cum am părut eu. Ce e mai rezonabil „nimicul” sau Dumnezeu care s-a revelat totuși necunoscut în ființă?

S-a făcut mai apoi o paralelă împreună cu elevii și răspunsurile lor, între ipoteza științifică a creației și evoluționismului și credința și revelația creștină. Copii au fost îndrumați să folosească o abordare în gândire prin ce fel de logică au lucrurile și nu ce logică au sau pot avea.

Părintele a arătat ce este omul prin cuvintele psalmistului David: „Ce este omul că-ți amintești de el? Sau fiul omului, că-l cercetezi pe el? Micșoratul-l-ai pe dânsul cu puțin față de îngeri, cu mărire și cu cinste l-ai încununat pe el .Astfel ne definim pe noi ca făpturi raționale, chip a lui Dumnezeu, creați de Acesta, mai mici ca îngerii dar încununați cu mărire și cu cinste prin Iisus Hristos. Cea mai bună definție a omului este aflată atunci când Mântuitorul i-a întrebat pe apostoli: „Cine zic oamenii că sunt Eu?”.  Sfântul Apostol Petru îi răspunde: „Tu ești Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Celui viu.” Mântuitorul i-a răspuns că „Fericit ești Simone, fiul lui Iona, că nu trup și sânge ți-au descoperit ție aceasta, ci Tatăl Meu, Cel din ceruri.” Aceasta este cea mai bună definiție a omului. Omul împărat și preot după chipul și asemănarea lui Hristos. De aceea Petru este fericit de Hristos.

La final Părintele Petcuț i-a îndemnat pe elevi să urmeze cuvintele Mântuitorului „Să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți!”.

Domnul profesor Lazăr Flavius de la Colegiul Pedagogic a mulțumit Părintelui pentru această activitate și a mulțumit elevilor pentru implicare, ascultare și răbdare. Membrii Asociației „Calea Mântuirii” împreună cu Părintele Petcuț Flavius au mulțumit domnilor profesori de religie și conducerii școlii pentru implicarea și înlesnirea acestei activități folositoare pentru elevi.

Galerie foto